Tips - Suggesties

Albir - Benidorm

De Beste, Lekkerste, Mooiste, Leukste, Grappigste, Meeste, Bekendste...

Spectaculaire wandeling aan de Costa Blanca vanuit Albir naar Benidorm over de Sierra Helada

Karakteristiek:

Deze pittige maar spectaculaire wandeling langs de Costa Blanca vanuit Albir naar Benidorm over de Sierra Helada, kenmerkt zich door de schitterende vergezichten over de Costa Blanca, de dorpen en steden langs de kuststrook en de prachtige bergen in het achterland.
Tijdens de wandeling zijn er enkele steile afdalingen langs de kliffen die je tegelijkertijd een adembenemend zicht geven op het water beneden je. Naast helmgras, dennenbomen, jeneverbes, tijm, rozemarijn, kom je ook heiplanten van wel 1,5 m hoogte tegen.
Afhankelijk van het seizoen zul je allerlei vruchten en groenten zien die hier verbouwd worden zien, zoals amandelen, olijven, sinaasappels, citroenen…

Opvallend zijn ook de enorme grote campings en de indrukwekkende skyline van Benidorm.

Tijdens deze wandeling kom je geen eet en drink gelegenheden, terrassen in overvloed in Abir.

Wandelen naar de Costa-Blanca-Albir-Benidorm - Wandelingen door de Sierra Helada

Costa Blanca Tips! PR-V50 Spectaculaire wandeling vanuit Albir naar Benidorm over de Sierra Helada (Costa Blanca - Alicante)

Hoe kan ik het beginpunt bereiken (Dit is punt B).

Albir - Top Sierra Helada, ca 60 min

De wandeling begint bij de Office de Turismo in Albir. Ga de straat links omhoog meteen achter de toeristen informatie. Je loopt ongeveer 500m door de straten van Albir omhoog. Op kruisingen houd je steeds links aan en uiteindelijk kom je uit op een parkeerplaats. Hier is een slagboom en begint een betonnen pad naar o.a. de vuurtoren. Ga dit pad op. Na een picknick plaats aan je linkerhand neem je een stenen trap aan je rechterhand. Hier staat ook een bord met gele aanwijzingen. De gehele wandeling volg je geel/witte strepen. Je loopt omhoog en volgt de elektriciteits lijnen.

Wandelen langs de Costa Blanca van Albir naar Benidorm over de Sierra Helada

Kliffen Sierra Helada - Kruis, ca 3 uur

Na 1 uur kom je aan de asfaltweg (410m) en zie je de antennes aan je linker hand. Je loopt rechtsaf en volgt de asfaltweg naar beneden. Bijna meteen na een ronde water tank aan je linker hand neem je het pad naar links welk je voert over de rug van de Sierra Helada. Nadat je de top hebt bereikt blijf je gedurende de wandeling omhoog en omlaag gaan, je volgt eigenlijk de lijnen van de klif. Het pad is makkelijk te volgen, je kunt het steeds zien liggen honderden meters voor je. Mocht je het pad verliezen ga je bergopwaarts en zie je het meteen weer liggen. Sommige afdalingen en beklimmingen zijn steil.

Wandelen aan de Costa Blanca van Albir naar Benidorm over de Sierra Helada

Je hebt een prachtig uitzicht over de zee met zeiljachten en spectaculaire diepte zicht op de steile kliffen . De kustlijn bestaat uit de bergen van Olta, Toix en Ifach. Als je naar het westen kijkt zie je de vallei met daarachter de hoge toppen van de Puig Campana en de Ponoch en natuurlijk de wolkenkrabbers van Benidorm.

Wandelen over de Sierra Helada langs het kruis van Benidorm

Kruis - Boulevard Benidorm, ca 60 min

Na ongeveer 4 uur kom je bij het kruis. Hier ga je over de asfaltweg naar beneden naar Benidorm. Hier kun je je dorst lessen in een van de vele barretjes en of een taxi of de bus(nr.10) terug nemen naar Albir of Altea. De bus vertrekt in de hoofdstraat van Benidorm elke 20 minuten. Om de 200 meter bevindt zich een bushalte.

Wandelen aan de Costa Blanca

Costa Blanca

Patrijs in de Sierra Helada aan de Costa Blanca

Patrijs (Perdiz)

Bloeiende hei aan de Costa Blanca

Bloeiende Hei

Costa Blanca Overnachten in Albir of Benidorm

Zoek je nog een speciale plek om te overnachten in Albir of Benidorm, breng dan eens een bezoek aan een van de diverse B&B's die de Costa Blanca rijk is.

In Spanje noemt men dit type accommodatie een Casa Rural.
Er is persoonlijke aandacht, de eigenaren kennen de omgeving goed en kunnen je prima adviezen geven.

Eten in Albir

Duur 5 uur
niveau 4
Hoogteverschil 430 m
Startplaats Albir (Costa Blanca)