Tips - Suggesties

Mecina Bombarón

De Beste, Lekkerste, Mooiste, Leukste, Grappigste, Meeste, Bekendste ...

Rondwandeling vanuit Mecina Bombarón

Karakteristieke:
Een schitterende, afwisselende, pittige rondwandeling door de dorpen van de La Taha de "La Alpujarra de La Sierra" (Mecina Bombarón, El Golco, Montenegro, Yegen) in de oostelijke Alpujarra. Van Mecina Bombarón loop je over de GR-7 rood / wit gemarkeerd naar El Golco, Montenegro en Yegen, via Sendero La Salud groen / wit loop je omhoog door het ruige berggebied en via Sendero Las Encinas geel / wit daal je af naar het beginpunt.

Wandelen vanuit Mecina Bombaron El Golco - Montenegro - Yegen - Alpujarra de la Sierra

<< Terug naar de Wandelingen, Wandelroutes in de Alpujarras

>> GPS Wandelingen in de Alpujarras >>

Alpujarras Tips! PR-32Rondwandeling vanuitMecina Bombarón naar Montenegro, Yegen en terug naar Mecina Bombarón. Duur: 7 uur.

Mecina Bombarón - El Golco ca. 20 min GR-7 rood / wit

De wandeling begint op het plein voor het gemeentehuis (Ayuntamiento) van Mecina Bombarón, tegenover Bar ....... van het gemeentehuis gaat de GR7 via een ...... naar beneden...... Na ........ heb je aan de rechterkant een Museo de Fotografica (geopend tussen 4 en7).........
De camino naar ....... el Golco is ........ gemarkeerd....... Je loopt langs ........, om het ...... heen naar ....... over een betonnen pad naar .........

Na ....... zie je el Golco recht voor je liggen. Negeer afslagen naar ......., volg de rood/witte gr aanwijzingen. Aan je ....... volg je een acequia, deels bovengronds, deels ondergronds...... Het is een breed wandelpad omgeven door populieren, olijfbomen en je loopt door een groene/ geërodeerde omgeving......
Na ....... kom je bij de eerste huizen van el Golco....... Je komt uit op een betonnen pad dat je rechtdoor naar beneden volgt...... Vervolgens sla je .......af naar Montenegro.......

El Golco - Montenegro ca. 50 min GR-7 rood / wit

Slingerend, dalend, verlaat je el Golco naar ...... Je passeert ........ een picknick plaats met een bron en blijf dalen.... Na ...... sla je .......af een pad in. Je loopt door de olijfgaarden......
Na ........ kom je uit op een era alwaar het pad ....... naar beneden gaat. Het is een smal paadje omgeven door pitas en komt uit op een breed pad. Je volgt dit brede pad ....... naar beneden en voor de ingang van een accommodatie ga je .......af een smal zandpad in......

Het pad duikt de rivierbedding in richting...... Via een betonnen bruggetje steek je de rivier over en je gaat dan ....... af door de populieren..... Aan het einde van de bomengroep pak je ....... weer het pad ......., de launa heuvel over, omgeven door cayumbas en geurende rozemarijn...... Na ongeveer ....... passeer je aan je linkerhand een ruïne/cortijo...... Negeer afslagen en je komt uit op ...... Op de heuvel voor je ligt een oude cortijo en een "sprookjes"huis......

Op de ...... kun je voor een klein uitstapje naar ....... lopen naar Montenegro (200m.). Het is een klein dorp waar maar 8 mensen wonen en heeft een mooie ermita waar je lekker kunt picknicken..... Twee moerbeibomen geven hier schaduw. Na genoten te hebben van het prachtige uitzicht loop je ...... richting Yegen

Montenegro - Yegen ca. 60 min GR-7 rood / wit

Het is een breed, rood, zandpad dat geleidelijk richting Yegen stijgt. Je hebt hier een heel weids uitzicht....... Je steekt een waterstroom over in een kloof bij een treurwilg. Negeer afslagen.
...... je linkerhand passeer je het kerkhof (cemeterio) van Yegen.

Je loopt het dorp Yegen binnen over een verharde dorpsweg..... Je loopt ....... en passeert aan je ....... een plein met fontein (drinkbaar water). Op het plein bevindt zich ook Bar Casa Muñoz. Ga rechtdoor en neem de ....... richting het plein met de kerk en fontein.

Loop rechtdoor omhoog met aan je rechterhand de Supermercado. Aan je rechterhand passeer je een mooie tinao met riet en veel bloemen. Hierna op huisnummer 44 heeft de beroemde engelse schrijver Gerald Brenan gewoond in de jaren 20. Vervolgens passeer je aan je linkerhand een plein met een fontein van 12 leeuwen en ....... Bar la Fuente. Vanaf hier loop je omhoog naar .......

Yegen - La Salud 60 min Sendero La Salud groen / wit

Op de doorgaande weg ga je .......af. Na ongeveer ..... bevindt zich .........

....... van het ....... gaat een betonnen weg omhoog, na ....... wordt dit een zandweg. Vanaf hier slinger je omhoog naar een grijze cortijo, deze passeer je aan je linkerhand en steek je een breed zandpad over....... Je loopt over een smal keienpad door amandelbomen....... Zijpaden negeren (afrastering aan je linkerhand volgen), als je achterom kijkt heb je uitzicht op het stadje Ugijar......

Als je aan je linkerhand een waterdeposito passeert staan er aan je rechterhand 8 amandelbomen in een rij parallel aan het pad. Hier maakt het pad een bocht naar ....... en je loopt om het water deposito heen. Ca. 25m na het water deposito komt er een scherpe bocht naar ....... en stijgt de camino licht.......

Het is een schitterend, oud, recht keienpad omgeven door prachtige bloemen, planten en kruiden.......
Aan je rechterhand passeer je een cortijo met zandweg die parallel loopt aan het wandelpad, je passeert een acequia en steekt een ........

Aan je rechterhand ligt een ........

Na ........ passeer je ....... populieren (Álamos), hier ga je .......af de zandweg op, aan je linkerhand  ligt een verlaten cortijo. Na 50m. is er een flauwe bocht, neem hier ....... de zandweg omhoog, zijweg naar ....... en ....... negeren, blijf omhoog lopen. Er heerst hier een vredige rust met amandelbomen en getjilp van de vele vogels.
Je passeert een groepje oude kastanjebomen en het pad buigt naar ......., fabelachtige vergezichten en vele soorten brem........

Bij de (eerste) Y-splitsing ....... aanhouden, na ........ over een acequia en blijf stijgen. Aan je ....... passeer je een witte cortijo met era met een oude graanmachine. In het midden van de era staat een rond bankje met een boomstronk in het midden....... Bij helder weer heb je mooi uitzicht op de middellandse zee en zie je ook de plastic kassen van Almeria.
Na ........ gaat de Sendero la Salud .......af. Op deze splitsing ga je .......af omhoog.

La Salud - Las Encinas ca. 60 min Sendero Las Encinas geel / wit

Na ........ ligt er aan je rechterhand een witte cortijo.
Je slingert ....... geholpen door hier en daar geel/witte markeringen.
Je steekt een ........ over en loopt verder omhoog over een breed bulldozerpad. ....... beneden van je staan populieren. Waar de populieren ophouden en de amandelbomen beginnen ga je ....... omhoog......
Volg het karrenspoor. Aan je linkerhand is een kloof en zie je druivenranken....... Je blijft de oude camino real omhoog volgen.......

Als je een put met ........ passeert zie je als herkenningspunt ....... populieren staan in de verte. Het pad maakt een bocht naar ....... richting een ingang (poort) van een cortijo. Hier loop je recht op af...... Uitkomend op een brede onverharde zandweg ga je rechtdoor omhoog met aan je rechterhand de populieren en een steeneik. De weg slingert hier weer omhoog...... door de zuid helling van de Sierra Nevada (Alpujarras).......
Na ...... passeer je aan je rechterhand cortijo Molino la señal...... Je vervolgt de onverharde weg....... Op het punt waar ....... de schuren (corrales) van de cortijo Molino op de heuvel liggen, herkenbaar aan het wit ........ op de voorgevel, loopt er ....... een onverharde landweg naar beneden. Daar ga je........

Er hangt een ........ over het pad, stap hier over heen en loop verder naar ....... de Alpujarras..... Het pad maakt een haarspeldbocht naar ........ Alpujarras ....... in de vallei zie je Mecina Bombarón liggen.......
De vegetatie bestaat voornamelijk uit stekelige brem (Aulagas) en hier en daar een eikenboom (Encina)......
Het is voornamelijk een ruig, kaal landschap met geurende thijm (Tímo)..... Je passeert aan je linker hand een era. Het brede pad loopt door een groep oude eikenbomen.
Het pad houdt op aan het einde van de eikenbomen........

Las Encinas - Mecina Bombaron ca. 60 min Sendero Las Encinas geel / wit

Aan het einde van de eikenbomen houd je ....... aan, steek een veld over en je loopt in de richting van een smal voetpad dat je aan de overkant van het dalletje ziet lopen. Nadat je het veldje bent overgestoken duik je een smal paadje op naar beneden dat zigzagt naar een era......

Je laat een ruïne ....... liggen. Hier ....... aanhouden naar een kastanjeboom. Vanaf hier afdalen naar een volgende groep kastanje bomen. ....... hiervan begint een pad door het struikgewas. Na 20m. klim je een terrasmuurtje af, ....... ligt nu een andere ruïne..... Je loopt door de Alpujarras ...... weer omhoog over de helling en al snel is het een duidelijk breed voetpad.......

Je komt uit bij een geel/wit kruis en loop rechtdoor de Alpujarras ....... en volg de geel/witte markering....... Het wandelpad slingert naar beneden en komt uit op de asfaltweg. Steek de asfaltweg over en loop in de richting van de stenen tafel.

Ga bij de stenen tafel ....... af, een onverharde weg op naar beneden richting de Romeinse brug en steek deze over........ Volg het pad ....... uitkomend bij vakantie huizen........

Je pakt hier de onverharde weg ....... richting de doorgaande weg...... Op de doorgaande weg ga je ....... af en na 200m. ben je weer bij het beginpunt van de wandeling.......

De complete GRATIS wandelbeschrijving in PDF print formaat ontvangen: <<Klik dan hier >>

U kunt maximaal1 gratis wandelbeschrijving aanvragen.
Het enige wat wordt gevraagd is je email en de wandeling word je direct per email toegezonden.

Wij wensen je veel wandelplezier, als je na het lopen van deze wandeling tips, leuke aanwijzingen of een aanvulling hebt, nodigen wij je graag uit om een email te sturen naarinfo@de5van.nl

Overnachten in de Alpujarras - Sierra Nevada

Zoek je nog een speciale plek om te overnachten in de Alpujarras, breng dan eens een bezoek aan een van de diverse B&B's die de Alpujarras rijk is.

In Spanje noemt men dit type accommodatie een Casa Rural.
Er is persoonlijke aandacht, de eigenaren kennen de omgeving goed en kunnen je prima adviezen geven.

Eten in Mecina Bombarón
3. Camping Orgiva
4. Puerta de la Alpujarra, Orgiva
5. Puerto de las Espumas, Laroles

Geschiedenis: Er zijn vele verschillende versies over de exacte geschiedenis van de Alpujarras. Tot de 7de eeuw werd de Alpujarras bevolkt door de Romeinen. Daarna kwamen de Moren die de Acequias en de vele eras hebben aangelegd waar men nu nog steeds van profiteert. Van oudsher werd de Alpujarras ingedeeld in districten, La Taha (Arabisch) genoemd. Elk district had een administratief hoofd (el alcaide) en een spirituele leider (el alfaqui). Aan het einde van de Nazari dynastie in de XV eeuw werd de Alpujarras verdeeld in 12 Las Tahas.
Elke La Taha had een hoofddorp waar vanuit gedirigeerd werd. Van bijvoorbeeld de 3 Poqueira dorpen was Bubion het strategisch punt. Hier zijn nog resten van een Arabische toren naast de kerk te vinden. La Taha de Pitres bestaat uit 7 dorpen, Capilerilla, Atalbeitar, Mecina, Mecinilla, Fondales, Ferreirola en Pitres.

In 1492 was de val van de laatste Moorse Koning van Granada (Boabdil). Vele moren vluchten terug naar Afrika, maar degene die zich tot het Katholicisme bekeerden mochten in de Alpujarra blijven wonen. De Moren hadden een hoog conjunctuur opgebouwd en in het geheim bleven ze het Moslim geloof uitoefenen.
Daar kwam in 1578 een eind aan, een hevige oorlog van 4 jaar ging er aan vooraf. Er vloeide zoveel bloed van zowel Moren als Christenen dat de Barranco rood zag van het bloed. Na de oorlog heeft men deze de Barranco de la Sangre (De Kloof van het Bloed) genoemd,
De Alpujarras was ontvolkt, Felipe III liet de Alpujarras bevolken met 80.000 tot 100.000 personen afkomstig uit Castiila, Leon Galicia en Aragón.

*Acequia : Las Alpujarras heeft een eeuwenoud irrigatienetwerk (Acequias) van Moorse oorsprong dat de natuurlijke waterloop reguleert. Het zorgt er niet alleen voor dat alle dorpen voorzien worden van drinkwater, maar ook dat je het hele jaar door in een verrassend groen landschap wandelt.

*Tinao: Een tinao is een specifiek soort overkapping, meestal tussen 2 casas(huizen). Het heeft als functie dat tijdens slecht weer als men terug kwam van het land (campo), de dieren en de oogst droog konden staan en uiteraard kan men in de schaduw uitrusten .

*El terrao: Dit is wat men in de Alpujarras het dak noemt. Boven de 1100 meter bestaat het dak uit balken/stammen van kastanje (vigas) met dwars latten van kastanje (alfanjías), deze worden bedekt met platte leistenen (losas de pizarras). Beneden de 1100 meter worden eucalyptis bomen gebruikt met daarop cañas (riet). Beide daken worden bedekt met een dikke laag launa, een soort blauwgrijze klei dat zich bij nat weer sluit en ademt als het droog is. Tegenwoordig wordt onder de launa plastic met beton gebruikt.

*Launa: Typisch voor de Alpujarra is dat de daken bedekt zijn met launa: (phyllites) een soort blauwgrijze klei dat zich bij nat weer sluit en ademt als het droog is.

*Era: Era's kom je overal in de Alpujarras tegen. Era's zijn ronde dorsvloeren van leisteen (pizarras) en liggen altijd op een winderige plek. Hier werd vroeger het graan van het koren gescheiden.

*Pueblos Blancos: De witte dorpen van de Apujarras zijn niet altijd wit geweest. In de XVII eeuw was er een pest epidemie en men dacht dat kalk een desinfectans was, dus begon men de casas van buiten en van binnen wit te kalken. Zo kwam men er achter dat de casas veel ruimer leken.

*Las Casas y Los Cortijos: De huizen en boerderijen zijn gemaakt van materialen die in de directe omgeving te vinden waren, maximaal 1km van de bouwplaats. De stijl van architectuur is waarschijnlijk van de Arabieren, de huizen zijn allemaal op het zuiden gericht. Deze bouwstijl vind je alleen in de Alpujarra.

*Las Ventanas
: De ramen zijn erg klein om de kou/hitte buiten te houden en waren altijd gericht op het zuiden.

*Las Chimeneas: Alle Casas en Cortijos in de Alpujarras hebben grote piramidevormige openhaarden met op de daken vaak mooie, ronde, taps toelopende, witte schoorstenen. De schoorsteen wordt afgedekt met een leisteen.

*Agave (Pita): Columbus heeft de Agave samen met de Chumbera (Cactus van de woestijnvijg), Goud en Zilver in de 16de eeuw naar Europa gebracht. In de volksmond wordt deze plant de 'honderdjarige Aloë' genoemd. Aanvankelijk werd deze plant gerangschikt onder de Aloë's. Men dacht dat de plant eens in de honderd jaar bloeide. Dat is een misverstand. Hij bloeit na zeven jaar en sterft vervolgens af, maar niet zonder een nieuwe loot aan de basis te hebben gevormd. De bonte variëteiten groeien langzamer dan hun groene of blauwgroene soortgenoten. Agave victoriae-reginae heeft spatelvormige bladen. Het rozet wordt tot veertig centimeter in doorsnede. De meeste soorten Agave komen in Mexico voor, maar ook in andere droge en warme streken op de aardbol is Agave te vinden.

Wandelingen in de Alpujarras
Costa Blanca Tips! PR-32

Rondwandeling vanuit Mecina Bombarón naar Montenegro en Yegen

Km 14,5
Duur 7 uur
niveau Zwaar (voor de getrainde wandelaar)